Pengenalan
Penilaian
diagnostik adalah satu bentuk penilaian penting yang membantu pembelajaran
murid di sekolah rendah dengan memberikan gambaran awal tentang tahap kefahaman
murid terhadap konsep matematik. Tujuan penilaian ini dibuat juga adalah untuk
mengukur pencapaian pelajar, kefahaman dan pengetahuan sedia ada murid.
Penilaian terhadap subjek Matematik ini sangat penting kerana Matematik adalah
satu subjek yang sukar untuk dikuasai oleh murid-murid berbanding subjek
bahasa. Idea saya ini juga turut disokong oleh Mok Soon Sang(1992) yang
menyatakan guru dan pelajar sekolah rendah sukar untuk mengajar dan belajar
matematik. Oleh sebab itu, penilaian merupakan satu keperluan untuk membantu
murid dan guru dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik sekolah rendah.
Berdasarkan
idea bahawa penilaian sangat penting dalam pembelajaran Matematik, maka saya
telah menjalankan satu ujian saringan bagi pelajar kelas 5 Mahir di Sekolah
Zainab (2) yang terdiri daripada 39 orang pelajar. Topik yang dipilih ialah
topik Isipadu Cecair yang terdiri daripada soalan struktur dengan jumlah 20
soalan seperti dalam Lampiran A. Relevan saya memilih topik ini ialah melalui
pemerhatian saya terhadap kertas soalan UPSR Matematik 1 dan 2 tahun-tahun
sebelumnya, topik Isipadu Cecair ini merupakan satu topik penting kerana banyak
soalan dari topik ini dimasukkan kedalam soalan UPSR. Melalui ujian saringan
yang dibuat, saya dapati 2 orang pelajar telah mendapat markah yang rendah
iaitu Nur Amney dengan 38% dan Airin Kamilia dengan 48%. Keputusan penuh ujian
saringan boleh dilihat pada Lampiran A(2).
Berdasarkan
kefahaman dan keyakinan saya terhadap keberkesanan penilaian diagnostik sebagai
langkah membantu meningkatkan kefahaman murid-murid terhadap matematik ini,
saya akan terangkan sejauh mana ianya membantu pengajaran dan pembelajaran matematik
di kalangan murid sekolah rendah melalui 3 isi utama iaitu:
1. Penilaian Diagnostik meningkatkan kefahaman murid tentang
konsep dan kemahiran matematik.
2. Penilaian Diagnostik membantu meningkatkan
motivasi murid.
3. Penilaian Diagnostik membantu mengenalpasti
kelemahan murid dan pendekatan yang sesuai untuk proses pengajaran dan
pembelajaran.
Penilaian Diagnostik Meningkatkan Kefahaman Murid Tentang
Konsep Dan Kemahiran Matematik.
Penilaian
diagnostik meningkatkan kefahaman murid tentang konsep dan kemahiran matematik.
Seperti yang kita tahu, penggunaan kemahiran asas ini sangat penting dalam
pembelajaran matematik sebagai contohnya kemahiran mendarab yang merupakan satu
kemahiran dan konsep asas matematik yang sangat penting dalam matematik. Hasil
dapatan kajian yang dibuat oleh Mohd Zain (1984) juga membuktikan bahawa
kelemahan pelajar di dalam Matematik adalah kerana pelajar tidak dapat
menguasai fakta asas darab.
Hasil
ujian saringan yang dibuat, saya telah mengenalpasti dua kelemahan pelajar
iaitu pada penukaran unit liter dan milliliter serta soalan berbentuk ayat
matematik atau penyelesaian masalah. Dari sini, saya telah merangka dan membina
satu ujian diagnostik berdasarkan dua kelemahan besar pelajar dalam menguasi
konsep asas menjawab soalan penukaran unit dan soalan berbentuk ayat matematik.
Sebanyak 20 soalan ujian diagnostik telah saya bina seperti dalam Lampiran B
yang bertujuan untuk menentusahkan kelemahan pelajar dan kenapa berlakunya
salah faham konsep asas matematik tersebut. Berdasarkan ujian diagnostik ini,
saya telah kenal pasti bahawa kesalahan ketara kedua-dua pelajar ini ialah kerana
salah tanggap dan kurang menguasai konsep 1liter bersamaan 10000 mililiter yang
menyebabkan proses penukaran unit ini menjadi sukar. Kesilapan mereka ini kerap
kali berulang dan ianya boleh dilihat di dalam Lampiran B (2 & 3). Boleh
dilihat, Amney dan Airin mengalami masalah yang sama dimana mereka tidak boleh
menjawab soalan nombor 11 yang memerlukan mereka menukar unit dari liter kepada
mililter.
Selain
itu, gagal memahami soalan matematik berayat juga merupakan satu lagi kelemahan
kedua-dua murid ini dimana kedua-duanya gagal menjawab soalan nombor 19 yang
melibatkan soalan berayat matematik. Walaupun soalannya sangat pendek, namun
kerana ditulis dalam bentuk ayat matematik, mereka jadi keliru dan gagal
menjawabnya dengan betul. Kajian menunjukkan murid sekolah rendah tidak
berupaya menyelesaikan masalah matematik berayat walaupun mereka menguasai
kemahiran operasi secara prosedur (Mokhtar, 2010). Dari sini jelas bahawa
soalan matematik berayat benar-benar sukar dan perlukan pemahaman yang tepat.
Melalui
ujian diagnostik, saya telah mengetahui apa kelemahan murid saya dan kemudian
telah dapat menjalankan kelas pemulihan terhadap mereka. Saya telah mengajar
tentang dua konsep utama Matematik yang mereka lemah iaitu mengenai penukaran
unit dan juga penyelesaian masalah berayat matematik. Selepas melakukan
beberapa kali kelas pemulihan dengan menggunakan kaedah pengulangan teknik yang
sama, kedua-dua pelajar telah menunjukkan peningkatan terhadap kefahaman mereka
dimana kedua-dua mereka telah berjaya menjawab hampir kesemua betul dengan
peratusan 98% bagi ujian kedua diagnostik.
Jadi,
jelas bahawa ujian diagnostik ini membantu meningkatkan kefahaman murid
terhadap pembelajaran mereka. Sekiranya ujian pemulihan pertama gagal, maka
pengulangan pemulihan mengunakan kaedah pemulihan yang berbeza diperlukan.
Walaupun pelbagai kaedah digunakan, tetapi fokus utamanya jelas iaitu ujian
diagnostik akan menjadi kayu pengukur tahap kefahaman mereka seterusnya
membuktikan peningkatan tahap kefahaman mereka dalam sesuatu topik.
Penilaian Diagnostik Membantu Meningkatkan
Motivasi Murid
Motivasi
bermakna sesuatu kuasa yang mendorongkan seseorang melakukan sesuatu untuk
mencapai matlamat atau kejayaan (Wong, 1998). Dalam proses pengajaran dan
pembelajaran, motivasi dianggap satu unsur penting yang membolehkan murid-murid
melibatkan diri secara aktif, disamping menjadikan proses pembelajaran itu
berlangsung dalam keadaan bermakna, berfaedah dan menggembirakan (Kamarudin Hj
Husin, 1993). Oleh sebab itu, motivasi perlu dititik beratkan dalam diri murid
bagi memaksimakan kefahaman mereka dalam proses pembelajaran. Melalui
pengalaman saya sendiri melaksanakan ujian diagnostik, saya yakin penilaian
diagnostik mampu meningkatkan motivasi murid. Idea saya ini telah diperkukuhkan
lagi dengan pandangan Bonwell dan Eison (1991) yang menyatakan penilaian
menjadikan murid bermotivasi untuk terus belajar.
Proses
pemulihan yang saya jalankan keatas 2 orang murid ini menggunakan pendekatan
“main sambil belajar”. Saya telah menggunakan kaedah eksperimen dan teka-teki.
Contohnya bagi kaedah eksperimen, saya telah fokuskan kepada pemahaman konsep
penukaran unit dan konsep utama yang saya terapkan ialah 1000 mililiter air
ialah bersamaan dengan 1 liter air. Melalui eksperimen, saya berikan mereka
peluang untuk memanipulasi bahan maujud supaya mereka lebih mengingati dan
memperkukuhkan ingatan mereka bagi jangka masa yang lama. Dari pemerhatian
saya, dalam masa 1 jam kelas pemulihan tersebut kedua-dua murid ini telah
memahami konsep bahawa 1000 mililiter ialah 1 liter dan sebaliknya. Saya dapat
melihat bahawa semasa kelas pemulihan, mereka sangat teruja, seronok dan boleh
gelak ketawa sambil belajar. Ini jelas membuktikan mereka seronok belajar
Matematik kerana merasakan Matematik ini mudah dengan pelbagai aktiviti yang
menarik. Motivasi untuk belajar sangat jelas terpancar dari raut wajah
keriangan 2 murid ini dan motivasi diri yang meningkat menyebabkan mereka mudah
untuk menerima setiap konsep Matematik yang sebelum ini disalah anggap atau dianggap
sukar.
Jelas
sekali ini membuktikan bahawa penilaian diagnostik menjadikan pembelajaran
matematik lebih menyeronokkan dan yang penting dapat meningkatkan motivasi
murid-murid. Perkara ini turut disokong oleh Barr, Clegg, Wallace (1981) yang
menyatakan aktiviti bermain adalah bertujuan untuk keseronokkan dan melakukan
aktiviti yang menyeronokkan bersama rakan dapat membina motivasi murid untuk
belajar sesuatu khususnya matematik.
Semasa
murid menjalani kelas pemulihan, saya telah mengajar mereka satu cara membuat
“buku origami”. Di dalam buku itu saya tuliskan konsep-konsep asas yang perlu
dikuasi oleh mereka bagi topik Isipadu Cecari. Proses membina buku origami itu
sahaja sudah menyebabkan murid sangat terhibur dan teruja untuk belajar dan ini
ditambah lagi dengan aktiviti teka-teki sesame mereka. Amney dan Airin dilihat
lebih yakin untuk utarakan idea dan apa yang telah mereka pelajari. Ini
menunjukkan tahap motivasi diri kedua-dua murid ini telah meningkat. Jelas
sekali jika proses menghafal konsep-konsep asas seperti penukaran unit liter
kepada milliliter perlu didarab dengan 1000 ini dilakukan secara tradisional,
pasti murid-murid akan cepat bosan, tidak bersemangat dan mungkin tahap
kefahaman mereka akan berada pada tahap yang minimum sahaja. Hal ini telah
dikuatkan lagi dengan idea oleh Noraini Idris (2001) yang menyatakan interaksi
antara murid dan pembelajaran aktif mempunyai kekuatan tersendiri bagi membantu
murid bermotivasi untuk terus belajar.
Secara
keseluruhannya, penilaian diagnostik dapat meningkatkan motivasi murid untuk
terus belajar. Namun, ianya memerlukan pilihan aktiviti yang sesuai bagi
memastikan proses pembelajaran dan pengajaran berjalan lancar. Selain itu, guru
perlu kreatif dalam memastikan murid tidak bosan untuk melakukan sesuatu
aktiviti supaya dapat meningkatkan motivasi murid untuk belajar.
Penilaian Diagnostik Membantu Mengenalpasti
Kelemahan Murid Dan Pendekatan Yang Sesuai Untuk Proses Pengajaran Dan
Pembelajaran.
Terdapat pelbagai pendekatan yang boleh dipilih oleh guru bagi
mengajar murid-murid mereka. Namun, kepelbagaian pendekatan ini perlulah sesuai
dengan kehendak dan kecenderungan murid itu sendiri. Teori Gardner (1993) pula
menyatakan bahawa manusia mempunyai 8 kepelbagaian kecerdasan dan disinilah
guru perlu meletakkan asas bahawa setiap murid mempunyai minat dan kecerdasan
yang berbeza. Bagi mengukur dan mengenalpasti kepelbagaian kecerdasan inilah
sebenarnya memerlukan penilaia diagnostik. Pada awalnya, guru boleh memilih
mana-mana pendekatan untuk mengajar murid dan kemudian melaksanakan penilaian
diagnostik ini lalu markahnya dicatatkan. Kemudian guru boleh mula memilih
pendekatan yang pelbagai berasaskan 8 kecerdasan seperti warna, kinestetik,
nombor dan sebagainya. Bahan bantu mengajar berasaskan 8 kecerdasan ini juga
pasti membantu dan guru boleh mencatatkan pemerhatian serta hasil pengujian di
akhir pembelajaran. Dari sini, guru akan dapat mengenalpasti kecerdasan murid
seterusnya memilih pendekatan mana yang lebih sesuai untuk muridnya berdasarkan
keputusan ujian diagnostik.
Selain itu, saya sangat yakin bahawa kepelbagaian teknik mengajar
akan membantu pembelajaran matematik murid-murid sekolah rendah. Idea ini turut
disokong oleh Thompson (1999) yang menyatakan setiap murid perlu mempunyai
beberapa teknik yang diajar oleh guru supaya murid akan dapat meminimumkan
kesalahan dalam penyelesaian masalah serta meningkatkan kefahaman pelajar.
Melalui penilaian diagnostik, guru boleh mempelbagaikan teknik pengajaran
seperti kolaboratif, interaksi berpasangan dan sebagainya. Kepelbagaian teknik
ini akan dapat merangsang minat murid untuk belajar dan meningkatkan pencapaian
murid secara langsung. Namun begitu, kunci kepada kejayaan pelaksanaan teknik
pengajaran pelbagai ini perlulah disertai iaitu kawalan kelas yang baik. Saya
akui bahawa kawalan kelas ialah satu pemangkin utama keberkesanan proses pengajaran
dan pembelajaran. Sebab itu, ada yang guru mengatakan tidak kira sehebat mata
bahan bantu mengajar guru, tetapi tanpa kawalan kelas yang sempurna maka
sia-sialah usahanya itu. Walaubaimanapun, saya dapat simpulkan disini bahawa
penilaian diagnostic bukan sahaja mampu mengenalpasti kelemahan murid, tetapi
juga membantu mempelbagaikan teknik pengajaran guru bagi mengajar murid dengan
lebih berkesan.
Kesimpulan
Kesimpulannya,
interaksi berpasangan dapat menggalakkan murid untuk berkongsi idea, meningkatkan
motivasi untuk belajar, dan merangsang pembelajaran aktif berlaku. Interaksi
berpasangan ini telah membantu murid belajar dan memahami topik geometri dengan
lebih berkesan lagi. Jadi, sebagai guru kita perlu sedar bahawa kepelbagaian
teknik pengajaran dan pendekatan sesuai adalah penting bagi membantu
pembelajaran murid.
No comments:
Post a Comment