Terdapat banyak pandangan menyatakan bahawa proses pembelajaran matematik ini memerlukan hubung kait 4 perkara asas utama iaitu penggunaan simbol, gambar, hubungan dengan dunia sebenar dan akhir sekali ialah perkataan iaitu sama ada penulisan atau pertuturan. Melalui model hubungan dalam matematik ini jelas menunjukkan bahawa semakin banyak berlakunya hubungan atau hubung kait, maka semakin mudah pelajar untuk memahami sesuatu pembelajaran itu.
Mohamad Daud Hamzah(1996), menyatakan bahawa
kanak-kanak mempelajari matematik melalui kegiatan seharian mereka ada beberapa
aktiviti yang membantu kanak-kanak memperolehi konsep-konsep awal matematik
iaitu aktiviti padanan, penjenisan, reguan, dan susunan aturan melalui
perhubungan mereka dengan persekitaran mereka. Dari sinilah, guru-guru
sepatutnya membuat kaitan antara aktiviti asas dengan proses pengajaran dan
pembelajaran mereka supaya kemahiran asas seperti tambah, tolak, darab dan
bahagi dapat difahami dengan lebih tepat dan mudah lagi.
Tambahan
pula, matematik adalah subjek universal yang para pelajar boleh lihat di
sekeliling mereka bermula dari rumah hinggalah ke mana sahaja mereka pergi.
Mereka perlu ketahui semua disekeliling mereka ialah matematik yang
menyeronokkan. Sebagai contohnya mengira kelopak bunga, lingkaran cengkerang
dan beberapa lagi contoh di sekeliling mereka yang dilihat sangat cantik dan
mudah ini ialah berasaskan nombor Fibonacci. Jadi matematik merupakan kajian
dan pembelajaran tentang semua benda yang tiada batasnya dan disinilah kata kunci
yang ramai guru-guru terlepas pandang dan membataskan pembelajaran matematik
sekadar nombor, tambah dan tolak sahaja.
Dalam
hal ini, saya akan terangkan sejauh manakah proses membuat kaitan dapat meningkatkan
keberkesanan pengajaran dan pembelajaran matematik dalam kalangan pelajar
sekolah rendah melalui 3 isi utama iaitu:
1. Matematik dalam persekitaran dan kehidupan harian.2. Matematik merentasi kurikulum.
3. Hubung kait topik dengan topik lain dalam matematik.
Matematik Dalam
Persekitaran Dan Kehidupan Harian
Hubung kait antara matematik dan kehidupan
seharian pelajar adalah sangat jelas dan konkrit. Sebagai contohnya ialah
pelajar menggunakan mental arithmetics untuk memilih makanan apa yang
boleh dibeli dengan jumlah duit yang mereka ada dan mereka pelu menambah dan
menolak sebelum membeli. Ini ialah matematik dan pasti mereka sendiri tidak
menyedarinya. Sekiranya mereka sedar ini matematik, pasti semua pelajar
beranggapan matematik itu mudah dan seronok.
Sebagai contohnya, dalam proses pengajaran dan
pembelajaran yang telah saya lakukan didalam kelas 4 Ikhlas untuk mengajar
topik tambah perpuluhan. Saya telah mereka satu aktiviti kumpulan iaitu “ A
Table of Treats” atau “Main Masak-masak” seperti permainan yang selalu
mereka mainkan setiap hari namun sekarang saya kaitkan dengan matematik.
Pemerhatian yang dapat saya buat semasa proses
pembelajaran ini ialah pelajar sangat seronok dan mereka mudah faham bagaimana
menyelesaikan masalah tambah perpuluhan. Ini kerana selain memahami konsep,
mereka dapat aplikasikan ilmu baru mereka dengan melakukan aktiviti konkrit.
Idea saya ini telah di sokong teori perkembangan kognitif oleh Jean Piaget
dalam buku Mok Soon Sang(2009) yang menyatakan perkembangan kanak-kanak berumur
antara 7 hingga 12 tahun ini berada pada tahap operasi konkrit. Pada tahap ini
mereka memerlukan bahan maujud untuk dimanipulasi bagi mendapat pengalaman
belajar secara langsung.
Maka disinilah kita dapat melihat bahawa membuat
kaitan pembelajaran matematik dengan persekitaran pelajar dapat membantu
kefahaman mereka dan meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran
matematik. Proses membuat kaitan matematik dengan kehidupan harian pelajar
dapat membantu membina pengalaman yang jelas dan penggunaan bahan konkrit dalam
pelaksanaannya memberikan mereka kebebasan untuk belajar sendiri dengan
memanipulasi bahan tersebut.
Secara jelasnya, saya dapat nyatakan bahawa
pelajar akan mudah faham apa yang mereka telah pelajari jika dilakukan aktiviti
praktikal dan melibatkan persekitaran mereka kerana persekitaran sangat
mempengaruhi dan membantu dalam pembelajaran pelajar.
Matematik merentasi kurikulum
Matematik merentasi kurikulum
Proses membuat kaitan dalam matematik memang
dapat meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran dalam kalangan
pelajar sekolah rendah. Matematik merentasi kurikulum ini merupakan antara
proses membuat kaitan dalam matematik dimana topik dalam subjek lain di
hubungkan dengan topik matematik.
Untuk lebih jelas, saya telah buktikannya dalam
pengajaran dan pembelajaran 4 Ikhlas dimana dalam set induksi saya telah
hubungkaitkan matematik dengan seni. Aktiviti yang saya telah lakukan ialah
dengan mencampurkan air berwarna biru dengan warna kuning dan seterusnya
menghasilkan warna hijau. Aktiviti ini bertujuan mengajar tambah dalam perpuluhan
namun saya telah mereka aktiviti yang merentasi kurikulum dan dihubung kaitkan
dengan seni. Pemerhatian yang dapat saya lihat ialah para pelajar sangat
seronok dan mereka begitu cepat belajar mengenai topik tambah perpuluhan ini
kerana aktiviti yang sangat menarik minat mereka untuk melakukan eksperimen dan
menerokanya sendiri.
Selain itu, aktiviti matematik merentasi
kurikulum ini saya lihat merupakan satu kesinambungan dengan konsep kecerdasan
pelbagai oleh Dr. Howard Gardner(1993) yang menyatakan terdapat 8 jenis
kecerdasan yang berbeza sebagai satu cara untuk mengukur potensi kecerdasan
manusia. Kepelbagaian kecerdasan inilah yang perlu dikenal pasti pada pelajar
supaya guru dapat memaksimakan pembelajaran pelajar ketahap optimum.
Berdasarkan aktiviti mencampurkan air biru dan kuning bagi mengajar topik
tambah perpuluhan merupakan satu contoh matematik dapat merentasi kurikulum
serta mampu memenuhi teori kecerdasan pelbagai.
Berdasarkan 8 jenis kepelbagaian kecerdasan
inilah guru-guru boleh mencipta rancangan pengajaran serta aktiviti yang
pelbagai serta merentasi kurikulum supaya kita dapat mengenalpasti serta
meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran matemaik terhadap para
pelajar. Sekiranya setiap kecerdasan pelajar dapat dipenuhi, pasti pembelajaran
matematik akan lebih mudah dan menyeronokkan pelajar. Inilah sebenarnya yang
kita mahukan kerana ini secara tidak langsung juga akan memberikan motivasi
intrinsik yang sangat penting kepada para pelajar untuk terus belajar dan
cemerlang.
Saya dapati, idea matematik merentasi kurikulum iaitu dengan
menghubungkait matematik dengan subjek lain benar-benar berjaya. Hal ini kerana
selain dari pemerhatian secara langsung saya yang melihat para pelajar cepat
dan mudah faham sesuatu pelajaran, saya juga dapati pelajar lebih seronok
dimana mereka dapat mengkaitkan ilmu pengetahuan mereka sedia ada dalam subjek
lain dengan matematik. Apabila saya tanya kenapa mereka seronok, antara jawapan
yang saya perolehi ialah mereka menyatakan matematik ini rupanya mudah dan
berkaitan dengan subjek yang mereka gemari seperti pendidikan seni dan
pendidikan jasmani.
Pada pendapat saya, kaedah tematik ialah satu strategi
pengajaran berasaskan satu idea besar atau tema yang disepakati oleh guru-guru
yang mengajar sesebuah kelas itu.Contohnya, dalam minggu tersebut, tema utama
yang dipilih oleh guru-guru ialah berkaitan haiwan laut. Maka, berasaskan tema
haiwan laut inilah guru-guru perlu mencipta rancangan pengajaran yang menarik
dan masih tetap mengikuti tema tersebut.
Pengajaran bertema ini bermakna guru-guru akan
membuat pengulangan demi pengulangan berdasarkan tema yang dipilih tetapi masih
tetap mengajar mengikut topik subjek masing-masing. Contoh tema yang biasa
digunakan ialah seperti kehidupan haiwan laut. Jadi setiap guru yang masuk
mengajar akan menggunakan contoh yang hampir sama kerana bertemakan haiwan
laut. Pengulangan ini membuatkan pelajar mudah memahami sesuatu pembelajaran.
Idea saya ini telah disokong oleh Pavlov dalam
Ian Thompson(2003) dalam teori behaviorisme beliau yang menyatakan pengulangan
sesuatu tingkah laku dan pembelajaran membantu proses pembelajaran dan ingatan
pelajar. Pengajaran tematik ini dapat membawa faedah kepada guru dan para
pelajar dimana kurikulum berdasarkan pengajaran bertema adalah menarik dan
pelbagai.
Hubung Kait Antara
Topik-topik Dalam Matematik
Proses menghubungkait sesuatu topik dengan topik
lain dalam matematik merupakan satu perkara asas dalam proses pengajaran dan
pembelajaran dimana pembelajaran terbaik adalah dimulakan dengan menghubungkan
pengetahuan sedia ada pelajar dengan pengetahuan baru yang akan dipelajari
mereka. Contohnya ialah menghubungkaitkan idea operasi tambah yang telah
dipelajari sebelum ini dengan topik baru seperti darab. Kaitan antara topik
tambah dan darab ini ialah darab merupakan pengulangan proses tambah dan kaitan
inilah yang perlu diajar kepada para pelajar supaya mereka dapat melihat
kesinambungan pembelajaran mereka dari ilmu atau pembelajaran mereka yang
lepas.
John Dewey dalam Noraini Idris(2009) juga bersetuju dengan
idea menghubungkait pengalaman lepas dengan perkara baru ini dapat meningkatkan
kefahaman pelajar dimana beliau menyatakan bahawa pendidik yang cekap harus
melaksanakan pengajaran dan pembelajaran sebagai proses menyusun atau membina
pengalaman secara berterusan melalui pengalaman sedia ada pelajar.
Saya telah melaksanakan rancangan pengajaran yang
menghubungkaitkan topik lepas dengan topik baru iaitu topik pengukuran dengan
topik tambah perpuluhan. Pemerhatian yang dapat saya lihat ialah saya dapati
pelajar mula berfikir dan berbincang sesama mereka bagaimana mengukur panjang
setiap helaian kertas yang diberikan dan melalui itu, bagaimana pula mereka
dapat mencari jumlah panjang kertas tersebut. Saya juga dapati pelajar
berebut-rebut untuk menjawab dan mencuba melakukan aktiviti ini dihadapan kelas
kerana bagi mereka tajuk pengukuran ini telah mereka faham dan mahir tetapi
pada masa yang sama mereka tidak sedar bahawa tajuk yang sedang saya ajarkan
ialah tajuk yang agak sukar iaitu penambahan perpuluhan.
Melalui aktiviti ini, tiada langsung kedengaran pelajar
menyatakan bahawa topik penambahan perpuluhan adalah sukar kerana aktiviti yang
saya lakukan telah saya hubungkan dengan kemahiran sedia ada mereka. Ini
menjadikan pembelajaran mereka lebih mudah dan senang untuk difahami.
Pada
pendapat saya, pembelajaran secara menghubungkait topik yang telah dipelajari
dengan topik baru merupakan satu perkara wajib supaya selain dari memudahkan
pelajar untuk memahami konsep baru, pelajar juga akan dapat melihat perhubungan
dan kaitan antara ilmu yang mereka telah pelajari dengan apa yang bakal mereka
pelajari hari itu. Ini bukan sahaja dapat membuka jalan kefahaman kepada
mereka, malah menjadikan p&p lebih professional dan menarik perhatian
pelajar.
Kesimpulan
Sebagai kesimpulannya, saya yakin bahawa proses membuat
kaitan benar-benar dapat meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran
matematik dalam kalangan pelajar sekolah rendah. Ini dapat dilakukan dengan
menghubung kait matematik dengan subjek lain melalui kaedah tematik, membuat
aktiviti dan contoh-contoh berkaitan dengan kehidupan seharian pelajar dan
akhir sekali ialah menghubung kaitkan topik-topik dalam matematik itu sendiri
supaya para pelajar dapat melihat 1 kesinambungan terhadap apa yang mereka
telah pelajari dengan apa yang bakal mereka pelajari.
No comments:
Post a Comment